We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیل بازار سنگ انگلستان در نیمه اول سال ۲۰۱۴

واردات سنگ در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ نیز با رشد مواجه بوده است.  بر اساس آمار و ارقام مالیات و گمرک انگلستان،این رشد، ۱۰%  نسبت به سه ماهه اول و ۷% نسبت به همین دوره در سال قبل از آن بوده است.  بطور کلی،واردات در نیمه اول سال، ۶%  از واردات نیمه اول سال ۲۰۱۳  بیشتر می باشد. با حذف تخته سنگها از واردات، آمار و ارقام رشد با اندکی کاهش، ۶% در سه ماهه اول و ۳% در سه ماهه دوم ۲۰۱۳ بوده است.

1

این آمار و ارقام از بازده مالیات بر ارزش افزوده گردآوری شده است. البته، این آمار و ارقام تا حدی کمتر از بازارتخمین زده شده ، چون برخی از محصولات سنگ به عنوان زیر مجموعه محصولات دیگر دسته بندی شده اند. با این وجود، همگی آمارها به روشی یکسان در هر دوره، گردآوری گردیده تا گرایش بازار مشخص گردد. در حال حاضر، همانطور که نمودارها نشان میدهند، بوضوح گرایش بازار را رو به ترقی نشان میدهد.

برای تولیدات سنگ انگلستان ، نموداری که احتمالا در حال حاضر بیش از یک چهارم بازار را در اختیار داشته باشد ،  تهیه نشده است. اگر چه بر طبق اظهار نظر صاحبان عمده معادن سنگ انگلستان، روند بازار برای فروش سنگهای محلی نیز رو به رشد بوده است.

مواجهه با کاهش خانه سازی صدمه شدیدی به فروش سنگهای ساختمانی ( مصالح)، که عمدتا نیز سنگهای انگلیسی بوده ، وارد کرده است. اما تعدادی از معادن تولید سنگ گزارش داده اند که با وجود حجم فروش کم ، ارزش بها بابت انجام کار معماری با سنگ، برای عمارتها و خانه های بزرگ افزایش بیشتری داشته و بالطبع بیشتر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. زیرا در انگلستان تولیدات سنگ مقیاس نسبتا کوچکی دارد، بنابراین به ساخت و ساز زیادی نیاز ندارد تا معادن و کارگاههای سنگبری را مشغول به کار نگاه دارد. 

2

نموداری که در اینجا امده است، واردارت سالیانه سنگ را پس از آوریل ۲۰۰۸ که بازار در بالاترین حد رونق خود بوده است ، نشان میدهد اما ناگهان یک جهش گربه مرده[۱] زیاد را در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد. با صرفنظر از بانک ها جهت تامین نقدینگی برای بسیاری از کمپانی ها، سقوط واردات در سال  ۲۰۰۹ تشدید شد که این نیز موجب تشدید تاثیر بحران بانکی بر دیگر ابعاد اقتصادی گردید.

[۱] جهش گربهٔ مرده،: Dead Cat Bounce در امور مالی، به یک بهبود مختصر، در قیمت سهام رو به افول، اطلاق می‌گردد. واژه جهش گربهٔ مرده، از این ایده گرفته شده است، که «حتی یک گربهٔ مرده نیز، هنگامی‌که از ارتفاع خیلی بلند، سقوط کند، پس از به زمین خوردن، کمی جهش پیدا می‌کند». این ایده از وال استریت سرچشمه گرفته است و بطور رایج، برای هر موردی که یک موضوعی پس از یک افول شدید یا طی مدت یک رکود شدید، شاهد تجدید فعالیت باشد، بکار می‌رود.

 

تخمین زده شده که حدود ۳۰۰ شرکت فعال در صنعت سنگ ( حدود ۷/۵ درصد از صنایع سنگ انگلستان ) مجبور به ترک کسب و کار خود شدند که البته تعداد زیادی از آنها در بازار سنگ کانتر آشپزخانه فعال بودند. یعنی بخشی از بازار به دلیل سقوط کلی درآمدها و کاهش ضریب اطمینان مصرف کننده و سقوط بازار ساخت و ساز، صدمه خورد.

برای بعضی، این فقط یک غیبت موقتی در بازار بود اما تعدادی از آنها نیز به بازار بازنگشتند. در نتیجه تعدادی از آنها که باقی ماندند ناچار شدند تا سطح موجودی انبار را بکاهند تا موجودی با تقاضای پایین بازار تنظیم شود. نتیجه این کار، کاهش واردات سنگ،  کمتر از تقاضای عمومی بازار و ایجاد جهش صوری  در سال ۲۰۱۰ بود.با بازگشت به بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۱ بازار تدریجا به سوی تعادل حرکت ‌کرد.

از آن پس، بخش های زیادی از بازار سنگ، انعکاسی از بهبود کلی اقتصاد انگلستان نشان داده ( در آن سال صندوق بین المللی پول اعلام کرد: انگلستان در این سال به آسانی توانست به بالاترین سطح رشد خود در کشورهای توسعه یافته دست پیدا کند) آنرا افرایش مقدار واردات سنگ نشان میدهد.

اگر وارادت سنگهای بریده را در نظر نگیریم، بیشتر سنگهای وارداتی به انگلستان، از هند، چین و ایتالیا می آید. تخته سنگها که بیش از نیمی از واردات سنگ انگلستان به حساب میآید از اروپا و بیشتر از اسپانیا می آید.

بیشترین میزان سنگ از کشور هند وارد میشود. میانگین قیمت برای ۲۸۱۵۰۰ تن سنگ وارداتی از هند و در سه ماهه دوم همان سال ۲۳۵ پوند بود. میانگین قیمت ۱۱۰۰۰۰ تن  سنگ وارداتی از چین و درسه ماهه دوم همان سال ۳۱۱ پوند بود. و میانگین قیمت کمتر از ۱۶۰۰۰ تن سنگ وارداتی از ایتالیا ۸۹۷ پوند بود.

3

این آمار و ارقام بصورت دقیق قابل مقایسه نیستند چراکه محصولات عینا مثل هم نیستند. برای مثال، مقدار زیادی ماسه سنگ برای سنگفرش از هند وارد میشود که به قیمت گرانیت صیقل خورده نیست. همچنین، مقدار قابل توجهی گرانیت برای سنگفرش و سنگ جدول کنار خیابان از چین وارد میشود که خیلی ارزانتر از اسلبهای پولیش شده هستند، درحالیکه ایتالیا مقدار زیادی سنگهای فراوری شده با ارزش افزوده بالا به انگلستان میفرستد.

پیش بینی فروش سنگ تا سال ۲۰۱۷

گزارش ژانویه ۲۰۱۴

در جمع بندی نهایی Stéphane Couteaud مدیر فروش منطقه ای کارخانه فرانسوی ماشین آلات سنگبری Thibaut ، گفت:” این جرقه ای است که امیدوارم به همه اروپا سرایت یابد و آنچه که در انگلستان میگذرد (اگرچه هنوز در ایرلند روی نداده است) رشد خیلی سریعی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد. در انگلستان، به دلیل بهبود وضع اقتصادی و نیاز کارخانجات سنگبری به بهبود بازدهی برای پاسخگویی به تقاضاها ،فروش ماشین‌آلات Thibaut و دیگرماشین آلات فرآوری سنگ افزایش یافته است.

4

اقتصاد انگلستان، قاطعانه بطور ماهیانه و دوره ای (یا فصلی) در تمام سطوح در حال رشد است. ساخت وساز به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در انگلستان، با استخدام بیش از دو میلیون نفر در ۲۵٫۰۰۰ زمینه شغلی ، در این راه پیشرو میباشد.

و همه پیش بینی ها، بیانگر ادامه این روند و افزایش این رشد هستند. ترکیبی از پیش بینی های  [۱]Glenigan و انجمن مصالح ساختمانی[۲] به عنوان نشانه ای از رشد صنعت  سنگ در سالهای پیش رو، رشدی نزدیک به ۲۰% در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ را نمایش میدهد( نمودار را مشاهده کنید). خواهید دید که فروش سنگ به بالاترین نقطه فروش خود در سال ۲۰۰۸ برمیگردد. حتی شاید این آمار، رشد بخش سنگ طبیعی را که از اواسط دهه ۱۹۹۰ از دیگر بخش ها بیشتر بوده است، را کمتر تخمین زده باشد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، کف سازی با تراورتن و سنگهای آهکی (Limestone) مخصوصا در املاک خصوصی بسیار کم بود؛ میز کابینت، گرانیت و کوارتز مهندسی شده فقط در گرانترین سطح بازار مشاهده میشد؛ سفت کاری نما  عمدتا بتن با ماسه بود. اگرچه بهترین ساختمانهای تجاری با نمای سنگ طبیعی تزیین میشد، اما امروزه هم تعداد بیشتری از ساختمانها با نمای سنگی مشاهده می شود. در بسیاری از ساختمان ها فضاهای داخلی و عمومی و سرویس های بهداشتی با سنگ های مرمریت، گرانیت و سنگهای آهکی کار شده است.

در طول هزاره گذشته دیدگاه مصرف‌کنندگان و طراحان متحول شده و حالا که مشتریان کیفیت و زیبایی سنگ را دریافته اند  مایل نیستند که از مصالح دیگری استفاده کنند و هیچ نشانه ای حاکی از کاسته شدن ارزش سنگ وجود ندارد.

یکی از محرک های افزایش استفاده از سنگ، سقوط قیمت ها به دلیل افزایش سریع سهم کشورهای خاور دور مخصوصا هند و چین از بازار جهانی سنگ بود. هنوز کسانی وجود دارند که خواستار کیفیت سنگهای بومی و اروپایی هستند ولی اکثریت خریداران کسانی هستند که صرفاً واردات از دوردست موجب رضایت آنهاست. قیمت سنگهای وارداتی از خاور دور ،در نتیجهٔ افزایش سطح دستمزد و بهبود بهداشت و نظارتهای زیست محیطی در خاور دور و تغییر برابری ارزها همزمان با ثروتمندتر شدن این کشورها، در حال افزایش است، با این وجود، هنوز تفاوت بسیار زیادی بین قیمت سنگ خاور دور و قیمت سنگ اروپا، من جمله جزایر بریتانیا وجود دارد.

کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا، ناتوان از رقابت با قیمت های پایین شرق دور است اما تلاش کرده اند با فرآوری و پرداخت استادانه سنگ ، به ارزش آن بیفزایند و موفقیت نسبی کسب کنند. با وجود سنگهای وارداتی شرق دور با هزینه هر تن ۱۴۸ پوند، هنوز کسانی هستند که خواستار کیفیت و سبک محصولات ایتالیایی هستند و حاضرند بهای آن را نیز بپردازند.

این موضوع تنها در انگلستان صدق نمی کند. بر طبق اظهارات انجمن بین المللی ماربل و ماشین آلات (IMM ) در Carrara، شرکت های ایتالیایی ۳,۲۱۴,۷۱۸  تن سنگ به ارزش ۱٫۴ میلیارد پوند از ژانویه تا سپتامبر سال گذشته به دیگر کشورها صادر کرده اند. این آمار از نظر حجم سنگ ۳٫۲% بیشتر و به لحاظ ارزش ۷٫۲% بیشتر نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۲ می باشد. عمده رشد مربوط به ماربل پولیش شده با صادرات ۶۷۵,۰۰۰ تن (+۴٫۶%) به ارزش ۶۴۸٫۳ میلیون پوند (+۱۰٫۱%) بوده است.

Fabio Felici، رییس IMM اظهار میکند:” این روند موجب تقویت اقتصادی در نخستین ماههای سال شده و مهمتر از آن، بر خلاف جهت کلی اقتصاد، گواه بر شناخت صنایع سنگ ایتالیا در سطح بین‌المللی می باشد. اهمیت این صنعت از جهت ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزده است.”

در انگلستان، کسانی مخصوصا میخواهند از سنگهای بریتانیایی استفاده کنند زیرا این سنگها به طرز قابل توجهی با محیط های حساس و تاریخی سازگار است… و همچنین برخی افراد قصد حمایت از تولید کنندگان و صنعت داخلی را مخصوصا در دوران بحران اقتصادی دارند.

در واقع بطور کلی معادن بریتانیا از رکود اقتصادی به اندازه واردکنندگان رنج نمی برند، که آنرا نباید کم اهمیت تلقی کرد زیرا آنچه که ساخته شده در بالاترین سطح تقاضای مشتریانی است که برای کیفیت کالای مورد استفاده خود اهمیت  قائل هستند، یا کسانی که میخواهند در مناطقی ساخت وساز کنند که برنامه‌ریزان در مورد آن مناطق حساسیت بیشتری دارند.

با رشد اقتصاد انگلستان و رشد بازار سنگ، بسیاری از بخش های ساخت و ساز به دنبال مصالح هستند، همه نشانه ها دلالت بر تایید گفته آقای Couteaud  دارد که امیدوار بود انگلستان در واقع جرقه  احیای اقتصاد اروپا خواهد شد.

بررسی بیشتر از رشد استفاده از سنگ در انگلستان

با نگاهی به خلاصه گزارش Glenigan برای سال ۲۰۱۳:

  • رشد شاخص Glenigan در دسامبر ۲۰۱۳ برابر با ۱۵٪  نسبت به سال قبل(این یک شاخص و معیار شناخته شده سنجش رشد است. برای شناخت بیشتر: https://www.glenigan.com/construction-market-analysis)
  • برای اولین بار از سال ۲۰۱۰، دومین دوره رشد سه ماهه در شروع ساخت و سازهای غیرمسکونی
  • رشدی مضاعف و دوبرابری ساختمانهای تک واحدی(منظور در مقایسه با مجموعه‌های بزرگ است) در طی سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۲
  • رشد فعالیتهای مهندسی و ساختمان سازی ۴۱% بالاتر از سال ۲۰۱۲
  • شروع پروژه های تحصیلی با رشدی برابر با ۳۵%

آمار و ارقام  مرتبط در بازده زمانی نوامبر ۲۰۱۳، که توسط دولت انگلستان در ژانویه ۲۰۱۴ منتشر شده  است، این روند رشد را تائید می کند:

  • افزایش ساختمان سازی به میزان معادل ۲/۲ ٪ در نوامبر ۲۰۱۳ در مقایسه با نوامبر ۲۰۱۲ داشته است، (ششمین دوره افزایش در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل)
  • افزایش ٪۳٫۲ در کارهای جدید و ۰٫۶٪ افزایش در زمینه تعمیر و نگهداری
  • سه ماهه قبل از نوامبر، با رشد ۵٫۱% نسبت به همین دوره در سال قبل
  • پروژه های جدید با افزایش ۵٫۳%
  • تعمیر و نگهداری با افزایش۴٫۷% 

در دوازده ماه منتهی به اکتبر ۲۰۱۳ قیمت خانه‌ در انگلیس ۵/۵ ٪ افزایش یافته و در یازده ماه اول سال ۲۰۱۳ (طبق آخرین ارقامی که بهنگام تهیه گزارش آماده بود) قیمت پروژه های خانه سازی عمومی ۱/۱۰ ٪ افزایش داشته در حالیکه خانه‌های خصوصی از رشدی معادل ۸/۱۳ ٪ برخوردار بوده است.

این به معنی افزایش مصرف سنگ برای کف ، شومینه، سنگ گرانیت جهت سنگ کانتر آشپزخانه، سنگ نما برای دیوار و سنگ مرمریت در سرویسهای بهداشتی  به کار میروند.

در سه ماهه قبل از نوامبر، بخش تجارت خصوصی شاهد ۱۱٫۵% رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. این رشد، موجب بو جود آمدن قراردادهای عمده  سنگ کاری برای نما، کف، پوشش دیوارها، ورودی ساختمانها و سرویس های بهداشتی می شود.

در طی یازده ماه تا نوامبر سال گذشته، صنعت سنگ بطور تقریبی بیشتر از کل سال ۲۰۱۲ واردات داشته است که  رشدی معادل ۸% در سال را نشان می دهد.

تعجبی ندارد که صنعت سنگ در انگلستان ناچار به سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات و تجهیزات جدید برای پاسخگویی به تقاضای بازار شده است.

اما ماشین آلات جدید به تنهایی نشانگر تقاضای رو به رشد نیستند. بلکه تمامی محصولات تولیدی این ماشینها باید در ساختمان نصب شوند  و با این صورت رشد ساخت و ساز مستقیما به معنی رشد اشتغال تعبیر می شود.

آمار و ارقام دولت در ژانویه بیانگر این است که نه تنها بیکاری کاهش یافته بلکه تعداد افراد شاغل در انگلستان بطور چشمگیری نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر، انگلستان ۳۰ میلیون نفر شاغل دارد که با کاهش آمار بیکاری به۷٫۱%  ، تعداد ۴۸۵,۰۰۰  نفر نسبت به سال قبل (۲۰۱۱) به شاغلین اضافه شده است. میانگین ساعات کاری نیز به نقطه اوج پیش از رکود اقتصادی خود بازگشته است.

ورای آمار و ارقام، اعتماد به توانائیها در جامعه تجاری بریتانیا بطور عمده ای بهبود یافته است. اتحادیهٔ صنایع انگلیس ،به عنوان گروه عمدهٔ تجاری کشور، رشد تولید ناخالص ملی (GDP) را  از ۲٫۴% در سال ۲۰۱۴ به ۲٫۶% افزایش در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی می‌کند که این امر به دلیل افزایش تقاضای داخلی در اثر افزایش سرمایه گذارهای تجاری و ساختمان سازی و افزایش درآمد قابل مصرف خانوارها می‌باشد.

John Cridland ، مدیر کل CBI گفته است که:” با اطمینان خاطری که به کارآفرینان بریتانیایی بازگشته است، انگلیس اکنون سزاوار و در حال رشد است. روند بهبودی که در بخش خدمات شروع شده است، موجب دامن زدن به رشد محصولات صنعتی و ساختمان سازی گردیده و این روند ادامه خواهد داشت.

[۱]  Glenigan

پیشرو در ارائه فرصت های پروژه های ساخت و ساز، و تحلیل صنعت در انگلستان

[۲]  Construction Products Association