We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته در محلات – نیم ور مورخ ۹۴/۷/۱۹ افتتاح گردید

مراسم روز اول هشتمین نمایشگاه سنگ محلات-نیم ور دقایقی پس از ساعت ۹ صبح روز نوزدهم مهرماه، با سخنرانی آقایان سجادی و حلاجیان فرماندار شهرستان محلات و مدیر اجرایی نمایشگاه آغاز گردید و به سخنرانی آقایان حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، بهرامن رئیس خانه معدن ایران، شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران و سلیمی نماینده شهرستان محلات و نیز دکتر سرقینی معاون وزیر در امور معادن و صنایع معدنی ختم گردید.

آقای سجادی ضمن توضیح روند ساخت نمایشگاه، به حوزه سنگ و ماشین آلات صنعتی نیز پرداختند. وی گفت استانهای معدنی کشور مثل اصفهان و لرستان ضمن همجوار بودن با این نمایشگاه، از وجود معادن غنی سنگ و معدنکاران حرفه ای نیز برخوردار می باشند. وی ضمن معرفی پتانسیلهای استان (با داشتن ۲۵ واحد مدرن از ۲۵۰ واحد فرآوری)، به مراکز علمی-آموزشی نیز اشاره نمود؛ مراکزی همچون گروههای تخصصی معادن دانشگاه آزاد، آموزش فنی و حرفه ای در بخش سنگ، مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی، مراکز واحدهای فن آوری و همچنین اولین خوشه سنگ ایران و از طرف دیگر وجود تشکلهای قوی در این صنعت مثل انجمن سنگ، انجمن معدنکاران و جامعه مهندسین معدن در محلات مشغول به فعالیت می باشند.

DSC02315-2-1024x612

در پایان سخنرانی نیز به درخواستهای این قشر که از دکتر سرقینی و مهندس حاجی پور داشتند اشاره نمود: اولین درخواست آنها به رسمیت شناختن این نمایشگاه بعنوان نمایشگاه بین المللی ایران است که سبب حذف هزینه های گزاف برگزاری نمایشگاههای دیگر می گردد. دیگری تدوین استاندارد ملی برای سنگ تزئینی کشور است تا با افزایش ارزش افزوده برای کشور، بازارهای خارجی را به تسخیر درآورد. همینطور ایجاد یک تشکل صادراتی از دیگر تقاضاهای محلاتی ها برای کمک به بازاریابی و فرآوری سنگ بود تا به فعال تر شدن بازار کمک کند.

سپس مهندس حلاجیان ضمن اشاره به ویزگیهای این نمایشگاه، از راه اندازی سایت جدید آن ظرف مدت ۸۵ روز صحبت کرد. در پایان ضمن تشکر از تمامی دست اندر کاران و زحمت کشان این مجموعه به امکانات نمایشگاه نیز اشاره نمود.

3-مدیراجرایی نمایشگاه

در ادامه آقای حاجی پور ضمن اشاره به وجود ۴۵۰ معدن در استان، از پتانسیل بالای این استان در عرصه سنگ و بویژه تراورتن محلات (که به پایتخت سنگ کشور تبدیل گردیده است) سخن گفت. وی به بیان مواردی که باعث عدم دستیابی سنگ ایران به بازارهای جهانی می شود اشاره کرد: عدم آشنایی شرکتها به زبان بین المللی و ادبیات اقتصادی که با برپایی دوره های آموزشی و نشستهای تخصصی حل و فصل می گردد، بالابودن هزینه های حمل و نقل که سبب افزایش قیمت تمام شده کالامیشود، عدم حضور در نمایشگاههای بین المللی که باعث عدم شناخت کشورهای دیگر از سنگ ایران می شود، عدم بکارگیری نیروهای متخصص درزمینه صادرات، فرسوده بودن بخش عمده ماشین آلات که با تدبیر دولت تحت عنوان تسهیلات کم بهره می تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

6-ذییس سازمان صنایع اراک (2)

وی در پایان خاطرنشان کرد که استفاده از ضایعات سنگی خود بخش مهمی از تجارت می باشد که باید در مسیر درست به کار گرفته شود، به عنوان مثال استفاده در سنگهای مصنوعی، پودرهای سنگی و صنعت کاشی و سرامیک.

سپس اقای بهرامن ضمن تاکید بر تهیه و اجرای ابزارهای خروج از رکود پس از پشت سر گذاشتن دوران تحریم، آنرا یکی از مهمترین نیازهای کشور دانست.

7-رییس خانه معدن

در ادامه آقای شفیعی با اشاره به اینکه ایران از ۱۹۰۰ معدن اکتشافی، ۱۴۰۰ معدن فعال دارد و با در اختیار داشتن ۶۶۰۰ واحد سنگبری و ذخیره قطعی شناخته شده ۲ میلیارد تن و ذخیره احتمالی ۴ میلیارد تن، تنها ۱۷ میلیون تن تولید سالیانه دارد در مقایسه با کشور فلسطین که از منابع سنگی به نسبت ضعیف تری برخوردارد است صادرات کمتری دارد. (در سال جاری فلسطین با صادرات ۳۶۰ میلیون دلار از ایران با صادرات ۲۵۰ میلیون دلار پیشی گرفت.)

8-ذییس انجمن سنگ

در ادامه آقای سلیمی نماینده محلاتی ها از مشکلات و دغدغه های صنعت سنگ استان نام برد و تقاضای حل و فصل آنها را از مقامات نمود.

در پایان مراسم دکتر سرقینی با تایید صحبتهای دیگران به بیان مسائل و مشکلات در این زمینه پرداخت و خروج از این رکود را نوید داد.

9-معاون وزیر

روز اول نمایشگاه با دوره آموزشی که برگزار گردید به اتمام رسید.

تاریخ: ۱۹ مهرماه ۱۳۹۴