We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گزارشی از اعزام هیات تجاری اوکراین – شهریور ۹۴ – اتاق بازرگانی کشور

همایش اقتصادی ایران و اوکراین

مذاکرات تجاری همزمان با حضور یک هیأت بزرگ تجاری متشکل از ۵۸ شرکت از کشور اوکراین به سرپرستی ریاست اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین بنام گنادی چیژیکف و رؤسای اتاق­ های ایالتی استانهای خرسون و دونتسک روز دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

DSC_0029

برنامه روز بعد این هیات در همین ساعت در اتاق بازرگانی استان البرز بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده با هیات تجاری- اقتصادی ۷۵ نفره اوکراینی برگزار کردید. علاوه بر نشست روسای این گروه به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی اکراین با رئیس اتاق بازرگانی البرز و بقیه اعضای دولتی دو طرف، به منظور گسترش حضور سرمایه گذاران خارجی و بازدید از توانمندی های صنعتی، اقتصادی بقیه گروه نیز هیات تجاری و بازرگانی اوکراین بودند که متشکل از مسوولان و کارشناسان از چند شرکت اکراینی در زمینه مواد غذایی،حمل و نقل، ساختمان، سازه ها، مواد نفتی و پتروشیمی و…. بودند با طرفهای تجاری ایرانی حضور بهم رساندند.

پس از برگزاری نشست های تخصصی تفاهم نامه های همکاری بین هیات اوکراینی و اتاق بازرگانی البرز امضا شد. اتاق بازرگانی استان البرز با تدارک فضایی جهت رودررو نمودن شرکتهای تجاری اکراین و شرکتهای ایرانی، امکان مذاکرات مستقیم را برای هر دو طرف فراهم نمود. این فرصت بسیار مناسبی بود برای معرفی تجار به یکدیگر، تا بتوانند با شرکتهای صادرکننده ایرانی که می توانند پتانسیل خوبی برای کشور اکراین باشند به مذاکره و تبادل اطلاعات پرداختند.

DSC_0031

تفاهمنامه همکاری در زمینه های کشاورزی، صنعتی، معدنی، حمل ونقل و انرژی میان جمهوری اسلامی ایران و اوکراین توسط روسای اتاق های بازرگانی دو کشور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تفاهمنامه یادشده بعدازظهر دوشنبه (۹۴/۰۶/۲۳) توسط محسن جلال پور رئیس اتاق ایران و گنادی چیژیکوف (Gennadiy Chizhikov) رئیس اتاق اوکراین امضا شد.
براساس این تفاهمنامه بخش کشاورزی شامل صنایع غذایی و دامداری می شود، بخش صنعت در حوزه قطعه سازی و هواپیماسازی است، معدن به همراه صنایع معدنی مورد توجه قرار دارد، حمل ونقل حوزه های ریلی، جاده ای و دریایی را در برمی گیرد و انرژی، نفت، گاز و نیروگاه را شامل می شود.
جلال پور پیش از امضای این تفاهمنامه گفت: ایران و اوکراین دارای ظرفیت های مناسبی برای رشد همکاریها دارند و حجم مبادلات اندک دو کشور باید به رقم مناسبی برسد.
وی افزود: شرایط جدید به ویژه پس از توافق برجام، موجب حضور هیاتهای فراوان خارجی در ایران شده و باید تجار تلاش کنند تا از امکانات دو طرف برای ارتقای سطح همکاریها بهره گیری کنند.
جلال پور اضافه کرد: انتظار می رود طی ماههای آینده سرفصل های پیش بینی شده برای همکاری از سوی دو کشور توسعه یابد.
چیزیکوف رئیس اتاق اوکراین نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: حضور ۸۰ نفر از مدیران اوکراین در بخشهای مختلف در تهران می تواند نتایج سودمندی برای آینده همکاریهای دو کشور داشته باشد.
وی تصریح کرد: پیشینه روابط دو طرف نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران همواره با شرکای خود همکاری خوب و مناسبی داشته است.
رئیس اتاق اوکراین اظهار امیدواری کرد: تفاهمنامه همکاری که به امضای دو طرف رسیده، سنگ بنایی برای همکاری در پنج محور مشخص شده باشد.
وی گفت: پیش بینی می شود دو کشور براساس این یادداشت تفاهم در زمینه توسعه همکاریها گامهای ارزنده ای بردارند و حضور شرکای اوکراینی در ایران بلند مدت باشد.
ایران از شرکای مهم اقتصادی – تجاری اوکراین بشمار می رود. در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین سهمی ۰٫۶ درصد داشت و به عنوان بیست و دومین کشور طرف تجاری اوکراین بود.
همچنین بررسی مبادلات تجاری دو طرف در سال ۲۰۱۳ نشان داد از لحاظ میزان تفاوت واردات و صادرات دربین شرکای تجاری خارجی اوکراین، ایران هفتمین کشور بشمار می رود.