We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

ExpoStone 2015

 

گزیده ای از مصاحبه نماینده “یوستون” با خانم ماریا(Maria Tretyakova)،

مدیریت نمایشگاه ” اکسپو استون ۲۰۱۵″

 

هدف از برگزاری نمایشگاه” اکسپو استون” چیست؟

نمایشگاه بین المللی ” اکسپو استون” یک نمایشگاه کاملا تخصصی است، با حضور معدن داران، تولید کنندگان، تجار سنگ و فرآورده های سنگی و ماشین آلات که مورد استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

امسال نمایشگاه دیگری نیز بنام نمایشگاه “ اکسپو سنتر ۲۰۱۵” در همین حوزه در ابعادی بسیار وسیعتر و البته هزینه چندین برابر در شهر مسکو برگزار گردید. در “اکسپوسنتر” علاوه بر فعالان سنگ، شرکتهای ساختمانی، تولید کنندگان و تجار مصالح ساختمانی، شرکتهای دیزاینری و دکوراسیون داخلی نیز حضور داشتند.

در حالیکه نمایشگاه حاضر، کاملا تخصصی و ویژه سنگ می باشد و بازدیدکنندگان صرفا به دنبال سنگ و یا ابزارآلات مربوطه می باشند.

این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی و آغاز تعاملات فعالان بازار سنگ کشورها می باشد.

جایگاه سنگ ایرانی در بازار روسیه را چگونه میبینید؟

سنگ ایرانی در بازار روسیه بسیار کم است، من میدانم که سنگ ایران – با تنوع رنگ ویژه- میتواند به جایگاه خوبی در بازار روسیه دست یابد،از طرفی بازار روسیه بسیار وسیع است.

من قبلا به ایران سفر کرده ام، معماری شگفت انگیز تخت جمشید را از نزدیک دیده ام، ایران با دارا بودن ذخایر معدنی غنی و با داشتن پیشینه ای دیرینه در معماری ویژه، میتواند جایگاه بالاتری در عرصه تجارت جهانی سنگ داشته باشد.

اطلاع رسانی شما از چه طریق انجام شده است؟

اطلاع رسانی از روشهای معمول ازجمله سایت ” اکسپو استون”، ارتباط با اتحادیه های سنگ و معدن در سایر کشورها و نیز رسانه ها انجام شد و با استقبال خوبی هم روبرو شدیم.

در مورد ایران نیز، در خصوص برگزاری همین نمایشگاه، من نامه ای جهت همکاری و اطلاع رسانی بیشتر جهت حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه، به یکی از سازمانهای مربوطه در ایران نوشتم اما متاسفانه هیچ جوابی دریافت نکردم و در پیگیری های بعدی هم به نتیجه ای نرسیدم.

همچنین با بعضی شرکتها بصورت مستقیم مکاتبه کردیم، البته هزینه ها را از ما استعلام کردند، ولی متقاضی شرکت در نمایشگاه نداشتیم.

 

دلیل حضور کمرنگ ایرانیها در این نمایشگاه از نظر شما چه میباشد؟

هزینه بالای نمایشگاه میتواند در این قضیه تاثیرگذار باشد، شاید صادرکنندگان ایرانی، هزینه حمل و نقل سنگ را هم درنظر میگیرند، این قضیه بسته به نوع سنگ و اینکه مقصد صادرات کدام منطقه روسیه باشد، قابل بررسی است.

در عین حال من فکر میکنم، اطلاع رسانی بموقع و صحیح هم نقش مهمی دارد.

در بعضی کشورها از جمله ترکیه، تولید کنندگان و صادرکنندگان از حمایتهای دولتی برخورد هستند، حتما در ایران نیز چنین شرایطی وجود دارد. اینجاست که اطلاع رسانی بموقع، هم از نظر فرصت لازم برای برنامه ریزی علاقمندان جهت شرکت در نمایشگاه و هم در صورت امکان، جهت انجام رایزنی های لازم و بموقع بمنظور استفاده از حمایتهای دولتی میتواند کارگشا باشد.

شما میدانید که هدف” یوستون” ، حمایت از فعالان سنگ، تسهیل و توسعه روابط ایران در تجارت جهانی سنگ و ارائه خدمات لازم میباشد، چه پیشنهادی برای ” یوستون” دارید؟

خوشحالیم که در این نمایشگاه با ” یوستون” آشنا شدیم. بعد از گفتگوی دیروز شما با خانم ناتالیا- معاون من-

ما در این مورد جلسه ای داشتیم، ایشان فعالیت شما را توضیح دادند، اینکه دایرکتوری شامل اطلاعات به روز معادن ایران را تهیه کرده اید.

در روسیه حتی اتاق بازرگانی هم چنین اطلاعاتی در اختیارتان نخواهد گذاشت. در واقع ما امیدوار شده ایم، که گامهای بزرگتری برداشته خواهد شد، به این همکاری بسیار علاقمندیم، یک تفاهم نامه همکاری امضا خواهیم کرد که جزئیات آن را بعد از زمان نمایشگاه بیشتر بررسی خواهیم کرد و امیدواریم برای نمایشگاه سال آینده بتوانیم شاهد حضور فعال ایران در این نمایشگاه باشیم.

ناهید کشوری نماینده اعزامی یوستون به نمایشگاه مسکو  ۲۰۱۵ Expostone

 ———————————————————————————————————————————————

گزارش دوم نماینده یوستون از نمایشگاه مسکو ۲۰۱۵ Expostone

در دومین روز حضور در نمایشگاه سنگ ۲۰۱۵ “اکسپواستون” امکان یک گفتگوی سی دقیقه ای با خانم ناتالیا(Natalya Kazachkova)، معاونت مدیریت نمایشگاه فراهم شد.

ایشان در پاسخ به امکان تهیه یک دایرکتوری شامل اطلاعات فعالان صنعت سنگ در روسیه، اظهار کردند :

“در روسیه موسسه دولتی یا خصوصی که بتواند اطلاعات موثق تجار و یا تولید کنندگان سنگ روسیه را ارائه دهد، وجود ندارد. بعید به نظر می رسد که اتاق بازرگانی و سایر مراکز دولتی در این زمینه اطلاعات منسجم وصحیحی ارائه نمایند.

جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالان صنعت سنگ، بخصوص در سرزمین وسیع روسیه، بسیار دشوار و مستلزم صرف هزینه، زمان و سازماندهی ویژه می باشد و اینکه  ” یوستون ”  در ایران، در این راه گامهای سخت اولیه را برداشته و به نتایج قابل توجهی دست یافته، قابل تقدیر می باشد.”

خانم ناتالیا، بسیارعلاقمند به همکاری با ” یوستون ” بوده و پیشنهادات مختلفی را در جهت گسترش روابط تولیدکنندگان و تجارسنگ ایران و روسیه مطرح نمودند.

ازنظر ایشان یکی از علل عدم حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه ۲۰۱۵، هزینه بالای حضور در نمایشگاه می باشد، که البته برای حل این مساله در نمایشگاه سال آینده، پیشنهاداتی را  که با پشتیبانی ” یوستون ”  قابل اجرا می باشد، مطرح نمودند.

 بعد از این گفتگو، ایشان علیرغم مشغله فراوان به معرفی ” یوستون ” به عنوان شریک آتی تجاری خود، به تعدادی از شرکت کنندگان نمایشگاه پرداختند.

حضور شرکتهای قرقیزستانی تولید کننده تراورتن، در نمایشگاه گویای بستری مناسب جهت عرضه این سنگ در روسیه می باشد.

مدیر عامل شرکت ” تراورتن قزقیزستان ” روسیه را بازار مناسبی جهت عرضه سنگ تراورتن می داند.

2.1

 از نظر ایشان ، حضور فعال و مستقیم در این بازار، ازجمله شرکت در نمایشگاهها، می تواند زمینه ساز ورود به این بازار وسیع باشد. 

   آقای ژاپاروف، تجربه ایرانیها را در فراوری سنگ تراورتن بسیار بالاتر از قرقیزها میداند و علاقمند به بازدید از واحدهای فرآوری تراورتن در ایران، و جذب تکنولوژی و استفاده از نیروی متخصص ایرانی می باشد. ایشان امیدوارند که امسال بتوانند از نمایشگاه سنگ تهران بازدید نمایند.

1

یک شرکت قرقیزستانی دیگر نیز، اظهار داشت در سالهای اخیر قرقیزستان از تکنولوژی و  متخصصین ایرانی در زمینه فرآوری سنگ تراورتن، بهره گرفته و شرکت آنها نیز تلاشهایی را در این زمینه انجام داده ولی به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

3

4

شرکت “کاراستخ” از کشور ارمنستان، از فروش تراورتن در روسیه اظهار رضایت میکند و با وجود مالکیت معادن تراورتن در ارمنستان ، علاوه بر صادرات محصول خود، در سالهای اخیر، اقدام به صادرات تراورتن قرمز ایران به روسیه – بعلت تفاوت رنگ تراورتن ایرانی –  نموده است. طیف رنگی تراورتن این شرکت، کرم رنگ می باشد.

از دیگر نکات جالب توجه این نمایشگاه، حضور شرکتهای خارجی  تولید کننده و فروشنده گرانیت – از جمله چین، هند، ایتالیا، اوکراین و ترکیه – علیرغم غنی بودن روسیه از نظر معادن گرانیت، می باشد. علت حضور این کشورها را می توان در قیمت قابل رقابت، تفاوت رنگ و یا نوع محصول جستجو کرد.

یک شرکت برجسته ایرانی، تنها  شرکت کننده این نمایشگاه از کشور ایران می باشد.

جای خالی شرکتهای ایرانی، آنچنان در نمایشگاه محسوس است که سایر شرکت کنندگان، به محض مطرح شدن نام سنگ ایرانی، این شرکت را معرفی می نمایند. مسئولین این شرکت نیز، از عدم حضور سایر شرکتهای ایرانی، اظهار تاسف نموده و از حضور در این نمایشگاه راضی به نظر می رسند.

ناهید کشوری نماینده اعزامی یوستون به نمایشگاه مسکو  ۲۰۱۵ Expostone

————————————————————————————————————————————————————————————————————–

گزارش اول نماینده یوستون از نمایشگاه مسکو ۲۰۱۵ Expostone

1

نمایشگاه در یک سالن یک طبقه متوسط و دارای پنج راهرو برگزار شده است و نسبت به تعداد غرفه ها، از تعداد بازدیدکنندگان خوبی برخوردار می باشد.

بیشترین غرفه داران را شرکتهای روسی و چینی تشکیل می دهند.

 غرفه داران روسی غالبا عرضه کننده سنگ گرانیت و مرمر می باشند، که خود را صاحب  دو یا چند معدن معرفی میکنند که سنگ خام را بعد از فرآوری، بصورت سنگهای ساختمانی و یا آثار و مجسمه های سنگی و وسایل تزئینی به بازار و البته بیشتر به بازار داخلی روسیه عرضه می کنند.

این شرکتها علاقمند به ورود به بازارهای اروپا و کشورهای عربی می باشند.

به گفته مدیر یک شرکت ترکیه ای، تراورتن روسیه از ارمنستان، ایران و یا ترکیه تامین می شود. و البته قیمت تمام شده تراورتن ایران، نسبت به تراورتن ترکیه، ارزان تر می باشد. این شرکت چندین سال قبل، از ایران به روسیه تراورتن صادر کرده است.

یک شرکت برجسته روسی اجراکننده تزئینات داخلی و دکوراسیون  – اجراکننده  کاخها و مراکز تشریفاتی  در روسیه – اظهار امیدواری کرد که – با توجه به اینکه مرمر ایران، دارای تنوع رنگ، ظرافت و مستعد فرم دهی بیشتری می باشد – در آینده بتواند از سنگ مرمر ایرانی استفاده نماید.

طبق نظر نمایندگی یک شرکت چینی در روسیه، اگر چه مرمر ایران دارای کیفیت بالایی نسبت به مرمر روسیه می باشد ولی در روسیه، بخصوص در شرایط اقتصادی فعلی، مهمترین مسئله قیمت سنگ است. به همین دلیل خریداران، به سنگهای با کیفیت متوسط  هم رضایت می دهند و واردات سنگ، بخصوص سنگهای خاص از جمله مرمر صورتی، معمولا بر اساس سفارش خریداران و یا اجرا کنندگان پروژه ها انجام می شود.

3

با وجود غنی بودن روسیه در گرانیت، شرکت صادرکننده گرانیت از کشور اوکراین هم در نمایشگاه حضور دارد. این شرکت علت حفظ جایگاه خود را در بازار سنگ روسیه، واقع شدن بخش زیادی از معادن روسیه در شمال این کشور و نتیجتا به علت مسافت زیاد معادن سنگ از مناطق غربی روسیه و افزایش هزینه ها بخصوص در فصل زمستان، واردات سنگ از اوکراین برای روسها، مقرون به صرفه می باشد.

با توجه به حضور شرکتهایی از مالداوی، گرجستان و بلاروس که همسایه غربی روسیه محسوب می شوند، این مسئله صحیح به نظر می رسد.

شرکت کنندگان چینی شامل عرضه کنندگان سنگ و همچنین ابزارآلات مورد استفاده در فراوری سنگ می باشند.

غرفه داران از تعداد بازدیدکنندگان راضی به نظر می رسند.

2

ناهید کشوری نماینده اعزامی یوستون به نمایشگاه مسکو  ۲۰۱۵ Expostone